Home » Act Like A Start-Up

Act Like A Start-Up

Gepubliceerd op 21 februari 2017 16:39

Het gaat bij een start-up vaak meer om het leren en groeien en niet om de poen alleen...

'In dit bedrijf zijn we eigenlijk geen collega's. We zijn meer een hele grote familie.'
 
Als je teksten van dien aard hoort, of nog erger - leest op muren, koffiekoppen, visitekaartjes of aanverwante media binnen een bureau - dan is de teloorgang op z'n minst ingezet en de lol is er sowieso wel af. Als je het moet zeggen - dan is het niet meer zo. Het thema van de terugkerende Creative Amsterdam sessies afgelopen week was Act Like A Start-Up; een prachtig onderwerp waarover de afgelopen maanden - zie het www - wereldwijd veel is gesproken. De voor de hand liggende reden is dat er grote zakeninstituten omvallen. Tegelijkertijd blijft het aantal starters vooral ook in de marketingcommunicatie industrie toenemen en zitten daar grote successen tussen. Aan het woord waren vier merkenbouwers uit de creatieve industrie. Steven Blom (Managing Director and entrepreneur, TomTom Taxi), Simon Neate-Stidson (Senior Strategy Director, Blast Radius), Tara Ross (Chief Community Officer, Appsterdam) and Gilles de Smit (Founder/CEO, 22tracks). Wat zij de zaal moesten vertellen was. Hoe blijf je wakker als bureau? Hoe blijf je flexibel en succesvol? Hoe houd je de lol er in? Oftewel - wat kun je leren van een start-up? Een en ander met Britse humor aan elkaar gepraat door bedenker en samensteller van de avond, Kerrie Finch, CEO, van de FinchFactor.
 
Wees flexibel, snel, innovatief, persoonlijk, open, ondernemend, geef om je klanten, beoordeel personeel echt op de capaciteiten, minimaliseer hiërarchie en - heb passie. Die kijk op de zaak kwam bij alle sprekers wel min of meer voorbij. En Simon Neate-Stidson voegde daar terecht aan toe dat al die zaken te leren zijn - alleen passie niet. Door de vier sprekers ook nog in wat minder keurige bewoordingen naar voren gebracht - het gaat bij een start-up vaak meer om het leren en groeien en niet om de poen alleen. De corporate ladder is er nog niet en ass kissing om 'm te bestijgen dus ook nog niet noodzakelijk. Er valt geen verleden te overwinnen. Human Resources is er niet. Niets tegen HR maar als iedereen, iedereen nog kent werk je makkelijker saamhorig. En... fouten maken mag. En fouten kunnen maken - daar was iedereen het behoorlijk over eens, is een voorwaarde voor al het goeds wat de start-up als voorbeeld te bieden heeft.
 
Steven Blom van TomTom Taxi wist dat behoorlijk overtuigend te illustreren. Het publiek durfde namelijk in aanvang nauwelijks vragen te stellen. Aan Kerrie Finch lag het niet, want haar grappenbarrage zorgde wel voor gelach. 'Kun jij even je mond houden want je bent me veel te succesvol.'  'Volgende keer niet te laat komen.' En: 'Iemand nog een vraag? Jij daar. Mooi. Wel een eind lopen zeg.’ Men kwam ietwat los - maar echt wat zeggen, nee. Tot Blom zijn zelf uitgevonden Sendsteps inzette. Het is een applicatie waarmee mensen in het publiek gratis via twitter, sms en internet vragen kunnen stellen aan een spreker. Die vragen verschijnen dan groot op een scherm, zo in de powerpoint presentatie. Tot dan toe keken we tegen een gemiddelde van twee gefluisterde vragen per spreker aan. Vanaf het moment dat het anoniem kon, werden het er tientallen. 'Kijk', zei Blom. 'Dat is vaak precies het verschil tussen een grote onderneming en een start-up. Ben je met vijf of tien man dan gedraag je je anders dan wanneer het er meer dan tweehonderd zijn. Dan worden geen vragen gesteld en wordt er geen kritiek meer geuit. Mensen zijn bang om fouten te maken. Schep een omgeving waarin mensen blijven durven. Niet alleen is dat winstgevender uiteindelijk - iedereen wordt er ook een stuk vrolijker van.' En dat kwam hem op het meest overtuigende applaus van de avond te staan.'
 

 Van onze BlogMasters verslaggever.


«   »