Home » Millennials dwingen banken tot vernieuwing

Millennials dwingen banken tot vernieuwing

Gepubliceerd op 15 februari 2017 17:37

MOTIVACTION - 'RESEARCH AND STRATEGY'

De bankensector staat al dan niet bewust op een keerpunt. Wezenlijke innovaties worden tegengehouden door steeds strengere regelgeving, terwijl 'millennials' die zijn opgegroeid tijdens de webrevolutie, om fundamentele vernieuwing staan te springen. De sector loopt een groot risico voor de toekomst.


Als consumentenbanken zich niet sneller aanpassen aan de 'millennial mindset' zal deze groep jonge consumenten straks met het grootste gemak overstappen naar online platforms voor financiële transacties en naar wezenlijke vernieuwers als Google, Amazon, Apple en PayPal. Het Glocalities-onderzoek van Motivaction, dat onder ruim 48.000 mensen uitgevoerd is in 20 landen die 75% van de wereldeconomie representeren, brengt vele nieuwe inzichten aan het licht.

Slechts 27% van de ruim 18.000 ondervraagde millennials — geboren tussen 1980 en 1995 — zegt expliciet vertrouwen in banken te hebben. 49% hoopt dan ook dat er alternatieven voor de banken zullen komen. 66% vindt het van belang te weten waar banken in investeren en 57% vindt dat banken moeten worden beoordeeld op hun positieve maatschappelijke bijdrage (sociaal dividend).

Uit Viacom onderzoek in de VS blijkt dat banken onderaan de lijst bungelen van merken die door jonge mensen gewaardeerd worden. Banken worden gezien als inwisselbaar. Tijdens de ontwikkelingsjaren van de gemiddelde millennial volgde crisis op zeepbel en werd het bankkantoor ingewisseld door de anonieme pinautomaat en betaalapps. De bank, een vaste praktische waarde in zoveel volwassen mensenlevens, kan bij jongeren nauwelijks op loyaliteit rekenen.

En de banken zitten nou niet direct in een soepele voorwaartse beweging om uit dit dilemma te komen. Millennials willen hun producten persoonlijk, mobiel, innovatief en goedkoop. Maar banken houden zich — deels gedwongen door toezichthouders en uit eigen noodzaak — bezig met het voldoen aan steeds strengere regels en tonen zich weinig flexibel, innovatief en visionair. Daarbij komt dat ze zich nog steeds richten op de wat oudere en gearriveerde klant en niet zozeer op de onconventionele wensen van de doorgaans minder kapitaalkrachtige maar grote groep millennials.

 Extra ondermijnend is dat de markt voor eenvoudige betaaldiensten toegankelijker is dan ooit. Voor techgiganten als Google, Apple, Facebook en Amazon, die op allerlei niveaus al middenin de financiële transacties zitten en die geliefd zijn onder millennials — is de stap naar eenvoudige bancaire dienstverlening al volop gaande, dan wel zo gezet.

Mobiele telecomproviders doen ook een duit in het zakje. Zo is in Afrika beltegoed een geaccepteerd betaalmiddel voor mensen zonder bankrekening. Tel daar de groei van het bankloze crowdfunding en van alternatieve geldsoorten als Bitcoin bij op. Denk aan het succes van peer-to-peer leenplatforms als zopa.com in de VK en Lending Club in de VS, waar al voor $ 6 mrd — zonder tussenkomst van een bank en met aantrekkelijke rentetarieven — is uitgewisseld tussen spaarders en leners.

Waarvoor hebben we banken nog nodig, en waarvoor niet? Staat de sector open voor cocreatie en netwerkplatforms? De banken staan duidelijk op een keerpunt. Laag vertrouwen, geringe loyaliteit en grote sympathie voor branchevreemde platforms en toetreders zijn vruchtbare grond voor grote veranderingen in de komende jaren.

Voor de banken betekent het dat ze nu echt wakker moeten worden, tradities loslaten en met volle kracht radicale innovatie nastreven. Want anders? De reiswereld, de muziekindustrie, de hotellerie, zelfs het taxiwezen: 'they never saw it coming'. Regelgeving kan vertragend werken, maar op termijn een fundamentele markttrend niet keren. Wie naar de verdwenen giganten op de Fortune 100-lijsten kijkt weet dat het steeds sneller gaat. Een markt van twee miljard millennials biedt volop kansen, maar dan moet je wel met de tijd meegaan.

 

 

Martijn Lampert

Directeur onderzoek bij Motivaction International

(* A BlogMasters Production)

 

Bron: Financieel Dagblad.


«   »