Home » Mokum Symphony

Mokum Symphony

Gepubliceerd op 15 december 2015 11:00

Mokum Symphony, opgericht in 2015, is:
De terugkeer naar het grote romantische gebaar
De magie die ontstaat tussen musici die zich op alle fronten bewezen hebben en een grote groep aanstormend/jonger talent
En niet te vergeten: Mokum

Samen met initiatiefnemer, dirigent en violist Joan Berkhemer worden de muzikale technieken bestudeerd en toegepast die gangbaar waren in de periode 1900-1940; de tijd van de allereerste geluidsopnames, de diepgevoelde persoonlijke interpretatie en het grote romantische gebaar.

De unieke speelstijl van Mokum Symphony is gebed in de uitbundige romantiek van de laat 19de, begin 20ste eeuw. Het musiceren was in die periode nog verbonden met oude tradities die door de verzakelijking van de naoorlogse periode verdwenen zijn.

Masterclasses, lezingen en concerten
Mokum Symphony voert met veel genoegen ook de dialoog tussen muziekwetenschappers, musici en liefhebbers doormiddel van masterclasses, lezingen en concerten. Dit in samenwerking met vooraanstaande musicologen als Anna Scott, Emlyn Stam en Andrew Meyer.

Beethoven Revisited
Als een vorm van crowdfunding is een serie kamermuziekconcerten gepland. Steeds met musici uit Mokum Symphony en als overkoepelend thema de terugkeer van het grote romantische gebaar. De workshops en kamermuziek concerten zijn een opmaat naar het eerste orkestconcert dat Mokum Symphony in het voorjaar zal geven. In het kader van de serie ‘Beethoven Revisited’ wordt dan de 8e symfonie en het 4e pianoconcert uitgevoerd.

Beethoven, Mengelberg en Mokum
Mokum is de stad van Willem Mengelberg (1871-1951); de man die het Concertgebouworkest wereldberoemd maakte. Mengelbergs Beethoven opnames zijn legendarisch en onovertroffen. Essentieel voor Mokum Symphony; de lijn Mengelberg-Beethoven is uitermate kort. De leraar van Mengelberg studeerde bij een leerling van Beethoven! Beethoven eiste van zijn leerlingen het ‘tempo rubato’ en de constante bezieling tot in de kleinste details, die hij ook in zijn eigen spel hanteerde. (Zoals ook prachtig wordt beschreven in de verslagen van zijn studenten en bewonderaars.) Die traditionele uitdrukkingsvormen zijn in de opnames van Mengelbergs Beethoven nog geheel intact, en staan in schril contrast met de hedendaagse sobere speelstijl, die ontdaan is van confronterende gevoelsuitingen.

De tijdgeest en de klassieke muziek
We hebben het kortom over ingrijpende veranderingen in de klassieke muziekpraktijk, een onderwerp dat ook in bredere zin vragen oproept over de invloed van de tijdgeest op muzikale uitingen.

Vragen als:
Welke invloed heeft de huidige tijdgeest op het uitvoeren van oude, klassieke en romantische muziek?
Welke bezieling en emoties staan we onszelf anno 2015 nog toe?
En
zijn we in staat de vrijheden en andere uitdrukkingsmiddelen uit de periode 1900-1940 in ons moderne musiceren te incorporeren?

U bent van harte welkom!

 

www.mokumsymphony.nl


 »